FAQ

Kundtjänst

Vilka öppettider har er kundtjänst?

Vi finns på plats helgfria vardagar mellan 9–12 & 13–16.

På vilka sätt kan man kontakta er kundtjänst?

Man kan kontakta vår kundtjänst via e-post: ehandel@gottebiten.se, chatt eller via telefon på 010 45 66 80.

Produkter

Hur skickas ert lösgodis?

Lösgodiset hos oss förpackas i egna förpackningar á 100 gram för att behålla färskhet och smak.

Hur funkar det att beställa godis när man har allergi?

Vi kan tyvärr inte garantera att det inte finns spår av allergener i vårt lösgodissortiment. Trots att godiset inte innehåller en allergen, så kan det finnas spår av detta från annat godis.

Finns vara i lager?

Det står ”I lager” om produkten finns i lager, i annat fall står det ”Slut i lager”.

Jag hittar inte en specifik produkt på er hemsida, kan ni ta in den i sortimentet åt mig?

Vi försöker att ha ett så brett sortiment som möjligt. Du får gärna berätta vad du saknar genom att kontakta oss. Vi kommer sedan att ta ditt önskemål vidare till vår inköpsavdelning.

Beställning

Får jag en orderbekräftelse?

Ja, när du lagt ordern kommer det en orderbekräftelse till den mejladressen du uppgivit.  Det är bra att spara sin orderbekräftelse för att ha den till hands vid eventuella kontakter med vår kundtjänst, då ordernummer & kundnummer kan komma att behövas. Vi rekommenderar dig även att alltid kontrollera paketets innehåll så att det stämmer överens med din orderbekräftelse.

Jag får upp ogiltigt postnummer när jag försöker beställa till Norge?

För att beställa till Norge, måste man först byta land från Sverige till Norge. Det gör du allra längst upp på vår webbshop.

Kan jag ändra min order?

Du kan helt kostnadsfritt ändra eller avboka din beställning fram tills dess att packning av din order påbörjats. För avbeställning eller ändring ber vi dig att kontakta kundtjänst på telefon: 010-456 68 80 eller via e-post: ehandel@gottebiten.se.

Betalning

Vilka betalningsalternativ finns det?

Gottebiten använder Klarna Checkout – där har du möjligheten att betala med kreditkort, faktura eller delbetalning.

Jag har inte fått någon faktura?

När man gör en beställning så skapas en betalnings- eller fakturareservation. Den aktiveras först när paketet har skickats iväg. Fakturan kommer sedan på mejl från Klarna.

När dras pengarna vid direktbetalning?

Om du valt att betala direkt hos Klarna kan du betala dina köp direkt via ditt bankkonto. Pengarna dras inom 1–3 bankdagar efter att vi på Gottebiten skickat iväg din order. En betalningsbekräftelse skickas alltid per e-post eller så ser du det i din Klarna app när betalningen är registrerad och mottagen.

Återbetalning – Hur funkar det via Klarna?

Om du av någon anledning blir återbetald för en vara eller order sker en återbetalning via Klarna. Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till kontot automatiskt. Samma sak gäller om du har betalat via Klarnas app. Återbetalningen tar normalt mellan 3–5 bankdagar. Om du betalde fakturan manuellt behöver Klarna dina kontouppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna. Klarna kommer kontakta dig om dem behöver dina uppgifter.

När skall jag kontakta Klarna, när det gäller frågor om min betalning?

- Någon annan har gjort beställning i mitt namn.

- Önskar ändra betalningsmetod.

- Det har dragits för mycket pengar.

Vid någon av frågorna ovanför, vänligen kontakta Klarna på: 08 120 120 10 för vidare hjälp.

Leverans

Hur lång leveranstid är det?

Beställningar mottagna före kl. 12 avseende lagerhållna produkter skickas normalt senast nästkommande vardag. Vid normala förhållanden så levereras er beställning inom 3–5 arbetsdagar. Vid större kampanjer och eventuella slutförsäljningar kan leveranstiden bli längre.

Vilka leverantörer använder ni?

Vi använder oss av PostNord för att skicka din beställning.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden inom Sverige är 39 kr per paket med vikt 20 kg eller lägre.

Vara tillfälligt slut?

Om du lägger en beställning som innehåller en vara som är tillfälligt slut kommer hela ordern restnoteras tills dess att varan åter finns för leverans. Om du godkänner en delleverans kan detta göras först när du kontaktat kundtjänst.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om du avstår, eller av annan anledning inte hämtar dina varor hos ditt utlämningsställe kommer din försändelse att returneras till Gottbiten e-handel och du kommer debiteras en avgift på 250 SEK för att täcka Gottebitens transport- och administrationskostnader. Outhämtade paket omfattas inte av ångerrätten.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?

Ja, om den som hämtar ut ditt paket kan visa upp både sin egen och din legitimation vid utlämningsställe.

Jag har inte fått mitt paket, vad gör jag?

Kontakta kundtjänst så hjälper vi dig att spåra paketet. Tips, ha ordernumret nära tills hands så vi enkelt och snabbt kan spåra din beställning.

Kan jag spåra mitt paket?

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I denna finns ett kolli-id/sändningsnummer som du kan använda för att enkelt spåra din försändelse.

Du kan även ladda ned appen Mina Paket - där kan du spåra alla dina paket från de flesta transportörer. Du kan ladda ned appen via följande länk https://www.unifaun.com/sv/minapaket/.

Skickar ni bara paket till Sverige?

Nej, vi skickar även leveranser till Norge.

Vad kostar det att skicka paketet till Norge?

För leveranser inom Norge använder vi oss av PostNord MyPack Collect och ditt paket levereras till närmaste utlämningsställe. Fraktkostnaden inom Norge är 99 kr inkluderat EU-frakt. När ditt paket finns för uthämtning får du en avisering från PostNord.

Hur mycket kan jag handla för in till Norge?

Ni kan handla varor för 330 kr moms- och tullfritt. Om ni vill handla för mer än 330 kr behöver ni kontakta oss via kundtjänst och då tillkommer avgifter utöver ordinarie beställning. Ni kan läsa mer om tullregler och 350-kronorsregeln här: https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Min avisering om paket är borta, kan jag får en ny?

Då hjälper vi dig att hitta ditt kollinummer så att du kan hämta ut paketet hos ditt ombud.

Returer

Retur vid utnyttjande av ångerrätt?

Vid nyttjande av ångerrätt ska du som konsument kontakta Gottebiten inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen. Vi kommer därefter att skicka en retursedel till dig per e-post. Därefter har du 14 dagar på dig som kund att returnera varan till oss. Fraktkostnaden vid nyttjande av ångerrätt är 99 kr per paket i Sverige och 149 kr per paket i Norge. Ångerrätten gäller endast då förpackningen inte brutits. Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Gottebiten rätten att göra ett prisavdrag alternativt inte godkänna returen. Notera om att varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningskyldig för sådan värdeminskning.

Vill du själv skicka en retur, skickar du till adressen: Prästängsvägen 8, 452 33 Strömstad. Observera att du själv får stå för eventuell fraktkostnad.

Retur vid reklamation?

Gottebiten garanterar att varje försändelse undersöks innan den levereras ut till dig som kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du som konsument rätt att reklamera ett fel till oss oavsett om det är dolt eller synligt. Om varan levereras skadad eller felaktig är det viktigt att du dokumenterar detta genom att fotografera varan och förpackningen. Fel på artikeln,felleverans eller transportskada skall artikeln reklameras inom "skälig tid" från det att felet upptäcktes till vår kundtjänst. Vill du göra en reklamation kontaktar du Gottebitens kundtjänst: ehandel@gottebiten.se och anger skäl samt bifogar bilder på den skadade varan, varpå vi skickar dig en retursedel som du kan använda för att återsända varan, alternativt återbetalar vi dig för den skadade varan. Vid retur ska varorna packas i ett av PostNord godkänt förpackning. Skador som uppstår på grund av bristfälligt emballering debiteras dig som kund. Gottebiten tar inget ansvar för transporten av varan. Gottebiten kontrollerar/testar insända varan enligt din felbeskrivning, därför är det viktigt att felbeskrivningen är så utförlig som möjligt. Vi ersätter dig hela beloppet du betalt, inklusive returfrakt, vid godkänd reklamation. Skulle varan efter kontroll visa sig vara felfri debiteras du som kund fraktkostnaden. 

Erbjudande

Jag får inte det rabatterade priset när jag försöker beställa varor ni har på kampanj?

All rabatt samlas under raden "rabatt" och denna syns först när du kommer till kassan. Kontrollera priset där först, stämmer det fortfarande inte ber vi dig att kontakta oss så skall vi försöka att hjälpa er med problemet.

Vart i betalningsprocessen skriver jag in min rabattkod?

När du kommer till varukorgen ser du en rad under den totala summan som står ”Lägg till rabattkod”.

Kan jag kombinera min rabattkod med andra erbjudanden som ni har?

Det är väldigt individuellt beroende på vad det är för rabattkod och vad det är för kampanj. I vissa fall går rabattkoder att kombinera med redan nedsatta varor, och ibland inte. Är du osäker vad som gäller för den rabattkoden du har eller den kampanj som det gäller, så är du välkommen att höra av dig till kundtjänst.

Hur får jag tillgång till erbjudanden och rabatter?

Bli först med att ta del av våra fina erbjudanden genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev!

Glöm inte att följa oss på Facebook https://www.facebook.com/gottebiten och Instagram https://www.instagram.com/gottebiten.

Avanmäla nyhetsbrev?

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.

Information

Frågor gällande butik eller företag?

Ber vi er mejla till info@gottebiten.se