FAQ

Handla ifrån Norge

Hur fungerar det att handla från Norge?

Alla priser för Norge inkluderar tull, moms och skatt.

Vad kostar frakten till Norge?

För tillfället kostar frakten 99 kr.

Vilken leverantör använder ni?

Vi använder oss av Bring för att skicka din beställning.

Kundtjänst

På vilka sätt kan man kontakta er kundtjänst?

Kundtjänst når du via mail på hello@gottebiten.se där du vanligtvis får svar inom 24 timmar.

Produkter

Varför skickar ni flaken med dryck i 2-pack?

Vi har valt att skicka vår dryck i paket som innehåller 2 flak i varje, detta för att vi vill minimera risken för eventuella skador som kan uppkomma. Kartongen är anpassad efter flakens storlek.

Hur funkar det att beställa godis när man har allergi?

Vi kan tyvärr inte garantera att det inte finns spår av allergener i vårt lösgodissortiment. Trots att godiset inte innehåller en allergen, så kan det finnas spår av detta från annat godis.

Finns vara i lager?

Det står ”I lager” om produkten finns i lager, i annat fall står det ”Slut i lager”.

Jag hittar inte en specifik produkt på er hemsida, kan ni ta in den i sortimentet åt mig?

Vi försöker att ha ett så brett sortiment som möjligt. Du får gärna berätta vad du saknar genom att kontakta oss. Vi kommer sedan att ta ditt önskemål vidare till vår inköpsavdelning.

Beställning

Får jag en orderbekräftelse?

Ja, när du lagt ordern kommer det en orderbekräftelse till den mejladressen du uppgivit.  Det är bra att spara sin orderbekräftelse för att ha den till hands vid eventuella kontakter med vår kundtjänst, då ordernummer & kundnummer kan komma att behövas. Vi rekommenderar dig även att alltid kontrollera paketets innehåll så att det stämmer överens med din orderbekräftelse.

Kan man lägga till varor i en befintlig order?

Dessvärre kan vi inte lägga till produkten i en redan lagd order.

Kan jag ändra min order?

I dagsläget har vi tyvärr inte möjlighet att korrigera en redan lagd order. Vi har tyvärr heller inte möjlighet att avbryta en redan lagd order. För mer information kring bestämmelser ber vi dig att kontakta kundtjänst på e-posten: hello@gottebiten.se.

Betalning

Vilka betalningsalternativ finns det?

Gottebiten använder Klarna Checkout – där har du möjligheten att betala med kreditkort, faktura eller delbetalning.

Jag har inte fått någon faktura?

När man gör en beställning så skapas en betalnings- eller fakturareservation. Den aktiveras först när paketet har skickats iväg. Fakturan kommer sedan på mejl från Klarna.

När dras pengarna vid direktbetalning?

Om du valt att betala direkt hos Klarna kan du betala dina köp direkt via ditt bankkonto. Pengarna dras inom 1–3 bankdagar efter att vi på Gottebiten skickat iväg din order. En betalningsbekräftelse skickas alltid per e-post eller så ser du det i din Klarna app när betalningen är registrerad och mottagen.

Återbetalning – Hur funkar det via Klarna?

Om du av någon anledning blir återbetald för en vara eller order sker en återbetalning via Klarna. Om du betalade med kort- eller direktbetalning betalar Klarna tillbaka pengarna till kontot automatiskt. Samma sak gäller om du har betalat via Klarnas app. Återbetalningen tar normalt mellan 3–5 bankdagar. Om du betalde fakturan manuellt behöver Klarna dina kontouppgifter för att kunna betala tillbaka pengarna. Klarna kommer kontakta dig om dem behöver dina uppgifter.

När skall jag kontakta Klarna, när det gäller frågor om min betalning?

- Någon annan har gjort beställning i mitt namn.

- Önskar ändra betalningsmetod.

- Det har dragits för mycket pengar.

Vid någon av frågorna ovanför, vänligen kontakta Klarna på: 08 120 120 10 för vidare hjälp.

Leverans

Hur lång leveranstid är det?

Beställningar mottagna före kl. 12 avseende lagerhållna produkter skickas normalt senast nästkommande vardag. Vid normala förhållanden så levereras er beställning inom 3–6 arbetsdagar. Vid större kampanjer och eventuella slutförsäljningar kan leveranstiden bli längre.

Vilka leverantörer använder ni?

Vi använder oss av PostNord för att skicka din beställning.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden inom Sverige är 79 kr per paket med vikt 20 kg eller lägre.

Vara tillfälligt slut?

Om du lägger en beställning som innehåller en vara som är tillfälligt slut kommer hela ordern restnoteras tills dess att varan åter finns för leverans. Om du godkänner en delleverans kan detta göras först när du kontaktat kundtjänst.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Om du avstår, eller av annan anledning inte hämtar dina varor hos ditt utlämningsställe kommer din försändelse att returneras till Gottbiten e-handel och du kommer debiteras en avgift på 250 SEK per paket för att täcka Gottebitens transport- och administrationskostnader. Outhämtade paket omfattas inte av ångerrätten.

Kan någon annan hämta ut mitt paket?

Ja, om den som hämtar ut ditt paket kan visa upp både sin egen och din legitimation vid utlämningsställe. PostNord erbjuder även en tjänst där man kan legitimera sig med BankID och på så sätt få ut en unik kod som du kan skicka till den som ska hämta ut paketet åt dig. Med denna kod får personen hämta ut paketet.

Kan jag spåra mitt paket?

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I denna finns ett kolli-id/sändningsnummer som du kan använda för att enkelt spåra din försändelse.

Du kan även ladda ned appen Mina Paket - där kan du spåra alla dina paket från de flesta transportörer. Du kan ladda ned appen via följande länk https://www.unifaun.com/sv/minapaket/.

Returer

Retur vid utnyttjande av ångerrätt?

Vid nyttjande av ångerrätt ska du som konsument kontakta Gottebiten inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen. Vi kommer därefter att skicka en retursedel till dig per e-post. Därefter har du 14 dagar på dig som kund att returnera varan till oss. Fraktkostnaden vid nyttjande av ångerrätten är 99 kr per paket i Sverige och 149 kr per paket i Norge. Ångerrätten gäller endast då förpackningen inte brutits. Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Gottebiten rätten att göra ett prisavdrag alternativt inte godkänna returen. Notera om att varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningskyldig för sådan värdeminskning.

Vill du själv skicka en retur, skickar du till adressen: Rapsgatan 4, 452 33 Strömstad. Observera att du själv får stå för eventuell fraktkostnad.

Retur vid reklamation?

Gottebiten garanterar att varje försändelse undersöks innan den levereras ut till dig som kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer har du som konsument rätt att reklamera ett fel till oss oavsett om det är dolt eller synligt. Om varan levereras skadad eller felaktig är det viktigt att du dokumenterar detta genom att fotografera varan och förpackningen. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall artikeln reklameras inom "skälig tid" från det att felet upptäcktes till vår kundtjänst. Vill du göra en reklamation kontaktar du Gottebitens kundtjänst: hello@gottebiten.se och anger skäl samt bifogar bilder på varan du önskar reklamera. När det gäller reklamationer så har vi som rutin att återbetala våra kunder. Våra rutiner är baserade på att försöka minska miljöpåverkan, därav har vi valt att inte skicka ut nya varor utan istället ersätta våra kunder.

Erbjudande

Jag får inte det rabatterade priset när jag försöker beställa varor ni har på kampanj?

All rabatt samlas under raden "rabatt" och denna syns först när du kommer till kassan. Kontrollera priset där först, stämmer det fortfarande inte ber vi dig att kontakta oss så skall vi försöka att hjälpa er med problemet.

Vart i betalningsprocessen skriver jag in min rabattkod?

När du kommer till varukorgen ser du en rad under den totala summan som står ”Lägg till rabattkod”.

Kan jag kombinera min rabattkod med andra erbjudanden som ni har?

Det är väldigt individuellt beroende på vad det är för rabattkod och vad det är för kampanj. I vissa fall går rabattkoder att kombinera med redan nedsatta varor, och ibland inte. Är du osäker vad som gäller för den rabattkoden du har eller den kampanj som det gäller, så är du välkommen att höra av dig till kundtjänst.

Hur får jag tillgång till erbjudanden och rabatter?

Bli först med att ta del av våra fina erbjudanden genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev!

Glöm inte att följa oss på Facebook https://www.facebook.com/gottebiten och Instagram https://www.instagram.com/gottebiten.

Avanmäla nyhetsbrev?

Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till mottagandet av nyhetsbrev, kampanjer och erbjudanden genom att kontakta kundservice eller använda den avanmälningslänk som finns i varje nyhetsbrev.